Jesma folder sin serviceforretning ud

Vejle-virksomheden Jesma Vejeteknik gik til Servitize.DK for at få hjælp til at udvikle sin serviceforretning. I samarbejde med en konsulent fra Servitize.DK har virksomheden designet fire nye servicekoncepter, der giver kunderne mulighed for at vælge det serviceniveau, de ønsker. Ud over at styrke sin serviceforretning opnår Jesma større kundeloyalitet og evnerne til systematisk at indsamle kundefeedback og anvende den i udviklingen af nye produkter og løsninger.

Jesma logo

Virksomheden

Jesma Vejeteknik
Vejle

Udfordringen - servitize.dk case

Udfordringen

Styrkelse af Jesmas serviceforretning for at skabe større kundeloyalitet og høste systematisk kundefeedback

forløbet - servitize.dk case

Forløbet

Interne workshops, interviews med udvalgte kunder, design af fire servicekoncepter

resultatet - servitize.dk case

Resultatet

De nye servicekoncepter udrulles til Jesmas kunder, først de danske og sidenhen de udenlandske

Udfordringen

Overalt i industrien er der brug for vægte og de fås i alle tænkelige størrelser: Lige fra små, ultra-præcise laboratorievægte til industrielle vejesystemer i størrelse XL, der håndterer store mængder af f.eks. brændselspiller.

Jesma Vejeteknik sælger, udvikler, producerer og servicerer vægte og vejesystemer til en lang række brancher og har speciale i store, skræddersyede systemer til bl.a. fiskeindustrien og foderstoffer. Ikke mindst har Jesma specialistkompetencer inden for dynamisk vejning, hvor de emner, der skal vejes, er i bevægelse, f.eks. på et bånd. Virksomheden eksporterer 90 % af sin produktion.

Traditionel service

I mange år har Jesma haft en solid serviceforretning af den mere traditionelle slags, med en stabil omsætning uden de store udsving. Men virksomhedens ledelse mente, at der var potentiale til mere.

”Jeg startede som servicechef i 2018 og Jesmas direktør Palle Serup og udviklingschef Uffe Sudergaard bad mig kigge nærmere på, hvordan vi kunne udvikle vores serviceforretning”, fortæller Production & Service Manager Jacob Fabrin.

”Via en opdatering på LinkedIn fik jeg øje på Servitize.DK og kontaktede dem. Allerede efter det første møde med Servitize.DK-konsulenten lagde vi os fast på tre klare mål: Vi vil øge vores serviceforretning, vi vil øge kundernes loyalitet, og vi vil høste input og feedback fra kunderne og føde det ind i vores udviklingsarbejde”.

I mange år har Jesma haft en solid serviceforretning af den mere traditionelle slags, med en stabil omsætning uden de store udsving. Men virksomhedens ledelse mente, at der var potentiale til mere.

Forløbet

Omfattende research

Servitize.DK-konsulent Troels Behrenthz Andersen tog udfordringen op og gik systematisk til værks. I en intern workshop kortlagde han sammen med topledelsen de service-behov, som Jesma selv vurderede, deres kunder måtte have. Derefter bad han om lov til at kontakte et antal udvalgte kunder, for at undersøge, hvordan sagen så ud fra deres synspunkt. Ikke overraskende tilføjede den eksterne research nye facetter til serviceproblematikken, som man internt i Jesma ikke havde været opmærksomme nok på.

Alle inputs samlede Troels Behrenthz Andersen i et oplæg, som efterfølgende blev endevendt på endnu en workshop, denne gang med deltagelse af Jesmas servicemedarbejdere.

Resultatet

Den service, man ønsker

Slutresultatet blev fire servicekoncepter, der giver kunden mulighed for at vælge det ønskede serviceniveau.

Standardpakken kaldes Operation og rummer den service, som Jesma hidtil har leveret, dog med den forskel, at det nu er Jesma og ikke kunden, der tager initiativ til f.eks. kalibrering af kundens vægte, så de aftalte kalibreringsintervaller overholdes.

Næste serviceniveau er døbt Performance. Her leverer Jesma bl.a. rådgivning omkring vægtens brug og vedligehold og sørger for én årlig dokumentation til myndigheder eller kunder. Desuden garanteres en oppetid på 95%.

Servicepakken Safety er betydeligt mere omfattende. Her uddanner Jesma bl.a. kundens operatørpersonale, så de selv kan klare basal fejlfinding og kalibrering. Jesma hjælper desuden med at etablere reservedelslager for kritiske komponenter hos kunden.

Det højeste serviceniveau, Total Care, er en 360-graders forsikring, hvor Jesma overtager det fulde ansvar for anlæggets drift, inklusive et ubegrænset antal tilkaldetimer og reservedele – og med en garanteret oppetid på 99%.

Jacob Fabrin, Production & Service Manager i Jesma.

Jacob Fabrin, Production & Service Manager i Jesma.

Styrket serviceforretning

Jesma lancerede sit nye servicekoncept i slutningen af oktober 2019 og man forventer en støt stigning i serviceforretningen, i takt med at koncepterne rulles ud til kunder i ind- og udland. Men det handler ikke alene om at øge serviceforretningen, understreger Jacob Fabrin.

”Formålet med udviklingen af de fire koncepter er ikke kun at sælge flere services. Vores langsigtede mål er også vigtige. Vi styrker kundeloyaliteten, og gennem en tættere dialog med kunden kan vi høste værdifuld feedback, der hjælper os med at udvikle endnu bedre produkter fremover.”

Har du spørgsmål til Servitize.DK eller ønsker du at blive kontaktet vedr. deltagelse i et transform-forløb?

Servitize.DK finansieres af

Industriens Fond støtter servitize.dk
Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize.DK
© COPYRIGHT 2019 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED