– Vi har slet ikke været gode nok til at fortælle kunderne, hvad de egentlig får, når de handler hos os, forklarer Flemming Jensen, administrerende direktør for BSV Krantilbehør.
– I stedet for at krejle om et par procent i rabat, skal vi fortælle kunderne, at de køber et dansk fremstillet produkt, der holder i 25 år eller mere, at vi kan levere originale reservedele med timers varsel, at vi kan lave kundetilpassede produkter og meget mere. Den kvalitet og fleksibilitet gør os til noget særligt. Det tænkte vi ikke på før. Vi tog det som en selvfølge, men Servitize.DK-forløbet har lært os, at vi skal ændre vores mindset. Vi skal fokusere meget mere på at synliggøre den ekstra værdi man får, når man køber et produkt hos os.
Produktion og drift
BSV Krantilbehør er en solid, dansk smedevirksomhed med knap 30 medarbejdere, etableret i 1960 og med en eksportandel på omkring 60 procent. I mange år handlede det udelukkende om produktion og drift.
– Vi tænkte ikke så meget på kunden og markedet. Men nu skal vi for alvor ud og fortælle, at grej fra BSV er meget mere end et stykke jern med gul maling, siger Flemming Jensen. Han vurderer, at Servitize.DK-forløbet bliver startskuddet på en kulturændring i BSV Krantilbehør. Men først var han skeptisk:
– I begyndelsen vidste vi ikke engang, hvad ordet servitize betød. Men det fandt vi ud af, da de to konsulenter fra FORCE Technology præsenterede konceptet for os. Det lød rigtig spændende at få gratis rådgivning og sparring fra erfarne og dygtige konsulenter og prøve at tænke vores produkter som mere end et stykke løftegrej. Produkterne skal også rumme en service, en oplevelse og en kunderelation, der leveres sammen med det fysiske produkt.