Rammer og mål
Peter Kristoffersen og Service Product Manager Mikael Refsgaard mødtes med konsulenterne fra Servitize.DK, for at afklare målet og rammerne for transformforløbet. Man blev hurtigt enige om, at Danhydra skulle ”gå data-vejen”.
Mikael Refsgaard forklarer: ”Det særlige ved Danhydra er, at vi følger vores produkter fra vugge til grav. Det starter med, at kunden beder os udvikle et værktøj, derefter producerer vi det og efterfølgende servicerer vi det regelmæssigt, i hele dets levetid. Undervejs har vi mulighed for at opsamle unik viden, som vi kan bruge, til at forbedre og opgradere værktøjet. Samtidig kan vi også bruge de opsamlede data, til at optimere vores kunders forretning”.
Sammen med konsulenterne lagde Peter Kristoffersen og Mikael Refsgaard en køreplan: Først skulle Danhydras interne serviceprocesser kortlægges. Derefter skulle der skabes et overblik over kundernes behov inden for servicering af værktøj. Til slut skulle der udvikles en detaljeret servicepakke, målrettet en konkret kunde.
Værdistrømsanalyse
Mikael Refsgaard rejste til Denver og Grimma for at dokumentere de interne arbejdsgange. Med LEAN-værktøjet, Value Stream Mapping, kortlagde han alle detaljer i processen, fra værktøjet blev modtaget og registreret over eftersyn og reparation, til fakturering og forsendelse tilbage til kunden. Værdistrømsanalysen viste, at man både kunne forenkle samspillet mellem administrative medarbejdere og servicemedarbejdere, og at der var brug for at ensarte serviceprocedurerne på tværs af virksomhedens tre lokationer.
”En ensartet proces er forudsætningen for, at vi kan bruge vores data aktivt. Hvis jeg f.eks. skal analysere fejltyper på værktøjer, for at optimere vores vedligehold, så skal værktøjerne være serviceret på præcis samme måde”.
Kundernes ønsker
Efter værdistrømsanalysen fulgte en workshop, der bl.a. involverede Danhydras salgsteam. Teamet brugte værktøjet Value Proposition Canvas, til at tegne et helhedsbillede af kundernes behov og ønsker: Hvordan kunne man blive endnu bedre, til at løse kundernes problemer, og dermed skabe mere værdi, både for kunden og for Danhydra?
Transformforløbet kulminerede i en workshop med Danhydras ledelse. Her designede man en servicepakke, målrettet en konkret kunde. Pakken har fire hovedelementer. Først en optimeret serviceproces med forbedret håndtering og registrering. Dertil kommer en dokumentationspakke med bl.a. certifikater, tjeklister og servicemanualer, plus en pakke målrettet montøren ude i marken, bl.a. med gode råd om sikkerhed. Derudover får kunden adgang til de data, som Danhydra løbende opsamler om værktøjet.