Sparringspartnere
”Vi havde allerede sat en strategiproces i søen. Servitize-konsulenterne blev inddraget i processen som sparringspartnere og hjalp os med at sætte det hele i system”, forklarer Torben Lynge Overgaard.
På fem workshops med ca. halvanden måneds mellemrum fik man gradvist kogt de mange store tanker og visioner ind til konkrete services og forretningsmodeller. Ikke mindst tegnede man omridset af den læringsportal, som fremover skal udvikle sig til en central salgskanal for virksomheden.
”Op til Transform-forløbet havde vi lavet en stor kundeundersøgelse med svar fra omkring 460 lærere. Derudover gennemførte vi et antal dybgående interviews med udvalgte lærere. Tilsammen gav det os en god indsigt i vores kunders behov. Den indsigt blev fundamentet for vores arbejde med, hvilke servicetyper og abonnementstyper vi kan levere fremover.”
Grydeklare læringsforløb
Undervejs blev man hurtigt enige om, at traditionelt, abonnementsbaseret vedligehold af undervisningsudstyr kun udgjorde en lille del af service-potentialet i Frederiksen Scientific.
Den store gevinst lå et andet sted, nemlig i udviklingen af ”grydeklare” læringsforløb, udvalgt efter aktualitet og relevans som f.eks. de fællesfaglige fokusområder i Folkeskolen. Som aktuelle eksempler nævner Torben Lynge Overgaard plastforurening og pandemier.
”Vi vil gerne udvikle læringsforløb, der tager aktuelle emner op og arbejder med dem gennem eksperimenter og undersøgelser, der udføres med vores instrumenter. Den transformation vi sigter imod er at gå fra udelukkende at levere udstyr til at sætte vores udstyr og produkter i spil i undervisningen.”