CASE

Glasproducent satser på digital nytænkning

Glaspartner i Esbjerg leverer alt i glas til håndværk og industri: Fra termoruder over sikkerhedsglas til spejle, bruserdøre og glasvægge. Virksomheden blev i marts 2019 købt af Ib Madsen og tre medejere. De ønskede at fastholde firmaets grundidé, samtidig med at satse på nytænkning. Konsulenter fra Servitize.DK har hjulpet Glaspartner med at kortlægge digitale udviklingsmuligheder og igangsætte en række konkrete projekter.





Virksomhed

Glaspartner
Esbjerg

Udfordringen - servitize.dk case

Udfordringen

Behov for digitale løsninger til kundekontakt og optimering af interne processer

forløbet - servitize.dk case

Forløbet

Idegenerering, formulering af udviklingsstrategi, igangsætning af innovationsprojekter

resultatet - servitize.dk case

Resultatet

Øget fokus på nytænkning og innovation, gennemgribende digitalisering af virksomheden

Udfordringen

”I begyndelsen var jeg skeptisk”, fortæller Ib Madsen. ”Glaspartner sælger produkter og ikke services, så jeg kunne ikke se, hvad vi kunne bruge Servitize.DK til. Men under et introduktionsmøde fandt jeg hurtigt ud af, at det handlede om meget mere end konkrete serviceydelser. Det ville vi gerne arbejde videre med.”

Glaspartner gik ind i et Transform-forløb og ifølge Ib Madsen har forløbet sat en retning for digitaliseringen af Glaspartner og lagt fundamentet for en række konkrete udviklingsprojekter.

”Vores første workshop fungerede som en slags ”legeplads”. Vi kastede alle mulige ideer op i luften. Vi kom hele vejen rundt. Det handlede både om vores relation til kunderne, om vores interne processer i virksomheden og om produktinnovation. Men der var én fællesnævner i det hele: Digitalisering. Hvordan kunne vi bruge digitalisering til at nytænke vores forretning?”

Forløbet

Køreplan

”Efter workshoppen prioriterede vi de mange ideer og lagde en køreplan: Først skulle vi trykprøve ideen om en ny app, der forbedrer kommunikationen mellem os og kunden. Derefter ville vi kortlægge vores interne processer med henblik på digitalisering. Desuden ville vi kigge på mulighederne for at udvikle nye produkter med digitale features.”

På den efterfølgende workshop gik man i dybden med den nye app. Appen skal øge medarbejdernes produktivitet og mindske antallet af fejlbestillinger. Der opstår nemlig ofte fejl og misforståelser, når håndværkere står ude på en byggeplads og ringer bestillinger ind. Årsagen kan f.eks. være noget så lavpraktisk som en skrattende mobilforbindelse. Og selv om kunden efter bestilling modtager en ordrebekræftelse på e-mail, er det langtfra sikkert, at han tjekker den så grundigt som han burde.

Med en Glaspartner-app kan håndværkeren indtaste de korrekte mål og specifikationer ude på pladsen og kontrollere dem på stedet. Samtidig kan appens bestillingsmodul give ham en pris med det samme, noget der letter håndværkerens dialog med bygherren.

”Jeg vil tro, at 80 procent af vores salg består af standardprodukter, som kun varierer på mål og opbygning. Dem lægger vi ind i appen og så kan håndværkeren med et par tryk afgive sin bestilling og få en pris. Det giver store fordele både for kunden og for os”, vurderer Ib Madsen.

Han mener, at appen både kan reducere materialespild og give mere effektive interne arbejdsgange og dermed øget produktivitet hos medarbejderne.

Appen kan reducere materialespild og give mere effektive interne arbejdsgange og dermed øge produktivitet hos medarbejderne.

Resultatet

En app skal integreres

Men en app er ikke meget bevendt uden data. Den skal integreres i de øvrige it-systemer i virksomheden for at kunne fungere.

Derfor blev næste skridt i Transform-forløbet en kortlægning af virksomhedens processer, med fokus på potentialerne i digitalisering og automatisering. Efterfølgende fik Glaspartner støtte til et Digitaliseringstjek i regi af MADE, Manufacturing Academy of Denmark. Tjekket gav Glaspartner en kravspecifikation og køreplan for dialogen med leverandøren af virksomhedens nye ERP-system, noget der ifølge Ib Madsen har sparet både tid og penge.

Web-portal

Transform-forløbet blev også startskuddet på et projekt støttet af Innovationsfonden. Innobooster-projektet skal udvikle en web-portal omkring Glaspartners nye app. Tanken er, at håndværkeren, der bestiller en vare, bl.a. får direkte adgang til Glaspartners produktionsplanlægning. Dermed kan han, på samme måde som man reserverer et hotelværelse på nettet, reservere en produktionsdato for den vare han har bestilt.

Trine og Ib - ejere af Glaspartner

Glaspartner ejes af Trine Hybjerg og Ib Madsen sammen med investorselskabet Buur Invest A/S

Ydermere deltager Glaspartner i et MADE-projekt med fokus på bæredygtighed. Projektet skal undersøge, om kunden ved bestilling af en vare ud over varens pris også kan få en beregning af dens CO2-aftryk, noget man forventer stigende efterspørgsel på i den kommende tid.

Ifølge Ib Madsen har Transform-forløbet hjulpet Glaspartner med at formulere en udviklingsstrategi med fokus på digitalisering. Forløbet udgør efter hans mening fundamentet for de innovationsprojekter, der nu sætter den langsigtede retning for virksomheden.

”Vi overtog en virksomhed i god gænge, men den var moden til nytænkning og innovation. Transform-forløbet har hjulpet os med at sortere og prioritere de mange ideer vi havde og til at formulere en konkret udviklingsstrategi, som vi nu er i fuld gang med at eksekvere.”

“Transform-forløbet har hjulpet os med at sortere og prioritere de mange ideer vi havde og til at formulere en konkret udviklingsstrategi, som vi nu er i fuld gang med at eksekvere.”

Har du spørgsmål til Servitize.DK eller ønsker du at blive kontaktet vedr. deltagelse i et transform-forløb?

Fornavn*
Efternavn*
E-mail*
Firma*
Ja tak, jeg giver hermed mit samtykke til, at FORCE Technology og koncernselskaber må sende mig informations- og markedsføringsmateriale i form af e-mails med nyheder, artikler, cases o.l., samt information om arrangementer, kurser o.l. på vegne af Servitize.dk

Du kan til enhver tid afmelde dig e-mails via links i de e-mails, du modtager, og du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte FORCE Technologys marketingafdeling.

FORCE Technology indsamler og opbevarer personoplysninger. Yderligere information om dine personoplysninger og dine rettigheder fremgår af vores privatlivspolitik.

Servitize.DK er et samarbejde mellem

Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize.DK
© COPYRIGHT 2019 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED