CASE

Digitaliseret service åbner nyt forretningsområde

Jørn Iversen Rødekro ApS producerer og forhandler specialcykler til ældre og handicappede. Nu skal cyklerne sende data hjem og fortælle om dele, der trænger til at blive efterset eller udskiftet. Det vil åbne nye forretningsområder for virksomheden.

Virksomheden

Jørn Iversen Rødekro ApS

Udfordringen - servitize.dk case

Udfordringen

Virksomheden ønsker internet-opkobling til sine cykler for at yde en mere skræddersyet service til sine kunder

forløbet - servitize.dk case

Forløbet

Workshops og møder

resultatet - servitize.dk case

Resultatet

Virksomheden er i dialog med sin hollandske leverandør og forventer at fordoble salg/leasing af specialcykler til institutionsbrug

Udfordringen

Ifølge direktør Jørn Iversen har det været en øjenåbner at møde Servitize-konsulent Andrew Hoff. Konsulenten har hjulpet virksomheden med at finde nye forretningsmuligheder i en systematisk servicering af deres batteridrevne cykler til plejehjem, bosteder og private.

”Service har altid været vigtig for os og noget vi har taget meget seriøst”, forklarer Jørn Iversen.

”Men vi har længe ønsket en mere proaktiv tilgang til service. For at gøre det skal man have adgang til data fra cyklerne”.

cykel

Fun2Go cyklen er blot én af de mange 3-hjulede cykler der forhandles og produceres i virksomheden

Forløbet

Batteri med simkort

Netop det er noget den hollandske producent van Raam gør muligt. Ud over Jørn Iversens egne produkter forhandler man cykler fra van Raam og på dem er batteriet bestykket med et simkort, der kan sende driftsdata fra cyklerne tilbage til f.eks. en producent eller en serviceorganisation. Og de data er der brug for, fordi cyklerne slides meget forskelligt, alt efter hvor de anvendes.

”Cyklerne har typisk et større behov for service, når de bruges af beboere på bosteder, sammenlignet med hvis de benyttes af et plejehjem. Cyklerne bliver simpelthen brugt mere og dermed også slidt mere. Her vil det være en fordel for os, hvis vi kunne høste data fra cyklerne og bruge dem til at planlægge eftersyn og reparationer på det rette tidspunkt”.

Delecykler

Samtidig vil de opkoblede cykler ifølge Jørn Iversen kunne åbne nye forretningsmuligheder for virksomheden. For eksempel vil beboere på bosteder kunne gå sammen om at dele en cykel og betale efter hvor meget man hver især bruger den. Og i Aalborg er der planer om et projekt i stil med de velkendte delebilsordninger. Her er det bare et antal delecykler, som borgere kan leje via en app. Cyklerne opbevares under sikre forhold på bl.a. plejehjem og her kan brugere få adgang til dem, låse dem op via appen og derefter afregne pr. kørt kilometer.

”Vi sælger omkring 100 af denne type cykler til institutionsbrug. Jeg tror vi vil kunne fordoble det tal, sådan at vi i fremtiden vil kunne sælge 100 cykler og lease yderligere 100 ud. Begge dele inklusive en serviceaftale”.

”Service har altid været vigtig for os og noget vi har taget meget seriøst. Men vi har længe ønsket en mere proaktiv tilgang til service. For at gøre det skal man have adgang til data fra cyklerne”.

Resultatet

Adgang til data

Den afgørende forudsætning for at denne nye forretningsmodel kan få luft under vingerne er ifølge Jørn Iversen dog, at den hollandske producent involveres i arbejdet og bl.a. aktiverer simkortet i batteriet og giver adgang til de data cyklen genererer.

Hollænderne er ifølge Jørn Iversen meget interesserede i et samarbejde, ikke mindst fordi nogle af deres distributører i andre europæiske lande har ytret lignende ønsker. Men for at komme i mål er der både tekniske og juridiske problematikker, der skal håndteres.

Én ting er, at producent og distributør skal komme overens om, hvordan man udvikler den tekniske løsning med at modtage data og bearbejde dem, så de bliver brugbare for en serviceleverandør.
Mindst lige så vigtigt er det, at de europæiske regler for databeskyttelse ikke overtrædes. Personfølsomme oplysninger skal håndteres korrekt, især fordi cyklernes brugere typisk bor på en offentligt styret institution.

”Trods corona-udfordringer har Servitize-konsulent Andrew Hoff fungeret som en effektiv tovholder for projektet. Han har sørget for, at vi ikke mistede gnisten undervejs. Vi er ikke i mål med projektet endnu, men jeg er sikker på vi kan håndtere de udfordringer det bringer at koble cyklerne op til vores serviceorganisation, så vi kan gå fra analog til digital i vores serviceforretning”, slutter Jørn Iversen.

Har du spørgsmål til Servitize.DK eller ønsker du at blive kontaktet vedr. deltagelse i et transform-forløb?

Fornavn*
Efternavn*
E-mail*
Firma*
Ja tak, jeg giver hermed mit samtykke til, at FORCE Technology og koncernselskaber må sende mig informations- og markedsføringsmateriale i form af e-mails med nyheder, artikler, cases o.l., samt information om arrangementer, kurser o.l. på vegne af Servitize.dk

Du kan til enhver tid afmelde dig e-mails via links i de e-mails, du modtager, og du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte FORCE Technologys marketingafdeling.

FORCE Technology indsamler og opbevarer personoplysninger. Yderligere information om dine personoplysninger og dine rettigheder fremgår af vores privatlivspolitik.

Servitize.DK er et samarbejde mellem

Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize
© COPYRIGHT 2023 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED