Line Care
Det digitale er den altafgørende krumtap i Jorgensen Engineerings nye serviceforretning, der er samlet i et koncept kaldet LineCare.
”Vi har for eksempel designet 3D-modeller af vores anlæg, så kunden ikke længere behøver bladre i store manualer for at finde den komponent, der skal udskiftes. Man klikker bare på komponenten i 3D-modellen og så sender systemet en ordre til os. Dermed står vi stærkere i konkurrencen med andre serviceudbydere på markedet. Det skal være nemt og bekvemt at bruge os som servicepartner, efter at kunden har købt et anlæg hos os.”
En sidegevinst af virksomhedens arbejde med digitale services er for øvrigt, at de 3D-modeller man udviklede nu også kan bruges som et effektivt salgsredskab. Når en kunde sender en forespørgsel om et nyt forpakningsanlæg, designer Jorgensen en 3D-simulation af anlægget. I stedet for at skulle forholde sig til en stak 2D-tegninger kan kunden iført et sæt VR-briller tage en virtuel rundtur i sit kommende anlæg. Den slags er ikke uvæsentligt, når man står foran en beslutning om at investere et større millionbeløb i et nyt anlæg.
Værdiskabende service
Ifølge Mick Kabel er grundtanken bag Jorgensen Engineerings nye serviceforretning, at den skal være mere end blot udskiftning af en reservedel. Ved at vælge Jorgensens service skal kunden kunne opnå større effektivitet, højere oppetid og optimerede processer. Service skal være værdiskabende.
Det er lykkedes Jorgensen Engineering at flytte service fra en biting i den tekniske afdeling til at blive en integreret del af virksomhedens samlede løsning. Endda i en sådan grad, at Jorgensens langsigtede mål er, at serviceforretningen skal kunne dække virksomhedens faste omkostninger. Det vil give Jorgensens projektorganisation frirum til at byde på nogle af rigtig store og avancerede projekter i branchen.
Og Jorgensen Engineerings digitale servicerejse stopper ikke her. Mick Kabel og hans kolleger forbereder nye tiltag, der tager den digitalt baserede service endnu længere. Det handler bl.a. om digital twins, om simuleringer og emuleringer og om dataopsamling fra kørende anlæg, så man kan tilbyde nye ydelser inden for predictive maintenance. Kort sagt – der mangler ikke ideer, og det var Servitize.DK, der satte lavinen i gang.