CASE

Modulex udvikler take-back model: Genbrugs-skilte på abonnement

Modulex i Billund vil være det grønne alternativ i skiltnings- og wayfinding-branchen. Nu er man i fuld gang med at tage det næste store skridt i en 10-årig grøn strategi: Udviklingen af en cirkulær service-løsning, der giver kunden mulighed for skilte-genbrug.

Modulex skilt





Virksomheden

Modulex

Udfordringen - servitize.dk case

Udfordringen

Udvikle en take-back service med både tekniske og forretningsmæssige udfordringer.

forløbet - servitize.dk case

Forløbet

En række workshops med opgaver til deltagerne mellem hver workshop.

resultatet - servitize.dk case

Resultatet

Udvikling af et take-back økosystem/værdikæde og Sign-As-A-Service koncept.

Som mange andre fremstillingsvirksomheder, der ønsker at omstille sig til cirkulær økonomi, arbejder Modulex med at udvikle cirkulære services bygget ovenpå deres produkter. Ikke alene skal de ting man fremstiller gradvist blive grønnere, også forretningsmodellen omkring dem skal tilpasses en cirkulær økonomi.

På dette område er Modulex født med et forspring: Virksomhedens produkter er fra starten modulært tænkt og derfor oplagte at genbruge. Udtjente skilte kan tages tilbage, renses og bemales igen og få et nyt liv på f.eks. sygehuse, kommunale kontorer eller virksomheder, hvor mennesker har brug for hjælp til at finde vej.

Detaljen er svær

Nemt nok, skulle man umiddelbart synes. Men djævelen ligger som bekendt i detaljen.

Alene den tekniske del af sagen kræver et dybtgående og grundigt forarbejde. Bl.a. skal man sikre sig, at det take-back system der udvikles, ikke ender med at blive mere miljøbelastende end en konventionel brug-og-smid-væk løsning. Dertil kommer udviklingen af en forretningsmodel, der skal give god mening for både kunde og leverandør, og sidst men ikke mindst: markedsføring af konceptet.

Besluttet i 2023

Ledelsen i Modulex besluttede i starten af 2023 at arbejde med udviklingen af grønne take-back- og abonnementsløsninger. Men projektet fik først for alvor luft under vingerne, da man fik kontakt til konsulenterne fra projekt Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter. De gav det ekstra skub, der skulle til, for at få arbejdet sat i system og adressere alle de djævelske detaljer, der kan stille sig i vejen for en god ide.

“I forbindelse med Modulex’ 60-års fødselsdag i juni 2023 lancerede vi et ny skilte-system baseret på genbrugsmaterialer, fortæller managing partner Kim Pedersen. Potentialet er stort. Vi anvender en del aluminium og aftrykket for 1 kvm. aluminium i 3 mm tykkelse er 20 kg CO2. Heraf kommer de 15,6 fra selve råmaterialet. Det betyder, at vi ved at genbruge vores alu-skilte kan reducere aftrykket med tre fjerdedele.”

“Man skal huske på, at vi i Modulex ikke har direkte kontakt til slutkunderne. Det har vores partnere og distributører rundt om i verden. Vi fandt hurtigt ud af, at vi måtte involvere nogle af salgsfolkene derfra, for at finde en forretningsmodel omkring en take-back service.”

Teknikken og kunderne

Erik Sørensen Ruiz er Modulex’ ansvarlige for bæredygtighed og globale partnerskaber. Han har haft en hovedrolle i jagten på virksomheder, der kan fjerne bemalingen fra gamle skilte. Valget faldt på danske Vilak, der udfører processen så skånsomt som muligt for miljøet, bl.a. med grøn strøm. Men at finde den tekniske løsning var kun én del af opgaven. Kundernes ønsker og forventninger var mindst lige så vigtige. Derfor inddrog man Modulex’ svenske distributør Accus i arbejdet.

“Man skal huske på, at vi i Modulex ikke har direkte kontakt til slutkunderne, forklarer Erik Sørensen Ruiz. Det har vores partnere og distributører rundt om i verden. Vi fandt hurtigt ud af, at vi måtte involvere nogle af salgsfolkene derfra, for at finde en forretningsmodel omkring en take-back service.”

Svenske sælgere inddraget

Valget faldt på Accus, fordi man her har arbejdet målrettet med cirkulær omstilling i længere tid og bl.a. har deltaget et forsknings- og udviklingsprojekt på området. Desuden havde Accus, der i 2024 fusionerer med Modulex Sverige, allerede vundet nogle licitationer, hvor bæredygtighed blev vægtet højt af kunden. Derfor var der god grund til at tro, at det lokale marked ville tage godt imod en nyudviklet take-back service.

“Vi har en kundebase med interesse i netop bæredygtighed, forklarer André Zandelin fra Accus. For tre år siden vandt vi bl.a. en kontrakt med Malmø Kommune, der havde udskrevet en licitation med fokus på cirkularitet. Licitationen vandt senere en pris som Circular Procurement of The Year i Europa.”

Modulært indendørs skiltesystem

Modulært indendørs skiltesystem.

Konsulenter skaber fremdrift

Konsulenterne fra projekt Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter har bistået Modulex-teamet med eksterne ressourcer og dermed skabt den fremdrift der var brug for at komme fra grøn ide til gennemarbejdet koncept.

“Vi havde jo besluttet at gå i gang, men på grund af en travl hverdag var vi bare ikke kommet så langt endnu, forklarer Kim Pedersen. Det hjalp, da konsulenterne kom ind. De organiserede nogle workshops og efter hver workshop gav de os hjemmearbejde, som vi skulle præsentere på næste møde. Det gjorde en kæmpe forskel.”

Efter projektets afslutning arbejder Modulex-teamet nu videre med bl.a. at prissætte den nye service og evt. binde den sammen med andre services man har på tegnebrættet. Her er det ifølge Kim Pedersen og hans team vigtigt, at bæredygtigheden ikke står alene som Key Selling Point. Den nye service skal også tilbyde yderligere fordele for kunden.

Hvor er vi om fem år

Hvor meget vil take-back- og abonnementsløsninger fylde i Modulex’ portefølje om fem år? Det afhænger ifølge Erik Sørensen Ruiz primært af to faktorer.
For det første handler det om, hvor stor en rolle cirkularitet kommer til at få i fremtidige udbudsregler. For det andet afhænger det af kundernes præferencer. De skal både aktivt tilvælge bæredygtigheden og samtidig vælge standardiserede og modulariserede Modulex-produkter, frem for de 100 % skræddersyede, som virksomheden også har på hylden.

“Men jeg tror udviklingen går i vores retning. Vi kan tilbyde løsninger, der både er modulære, men også muliggør tusindvis af forskellige kombinationer. Samtidig gør vi det lettere for kunden at vælge cirkulært ved at tilbyde attraktive service-pakker, der gør både hverdagen og det bæredygtige valg lettere for kunden.”

“Vi havde jo besluttet at gå i gang, men på grund af en travl hverdag var vi bare ikke kommet så langt endnu. Det hjalp, da konsulenterne kom ind. De organiserede nogle workshops og efter hver workshop gav de os hjemmearbejde, som vi skulle præsentere på næste møde. Det gjorde en kæmpe forskel.”

Har du spørgsmål til Servitize.DK eller ønsker du at blive kontaktet vedr. deltagelse i et transform-forløb?

Fornavn*
Efternavn*
E-mail*
Firma*
Ja tak, jeg giver hermed mit samtykke til, at FORCE Technology og koncernselskaber må sende mig informations- og markedsføringsmateriale i form af e-mails med nyheder, artikler, cases o.l., samt information om arrangementer, kurser o.l. på vegne af Servitize.dk

Du kan til enhver tid afmelde dig e-mails via links i de e-mails, du modtager, og du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte FORCE Technologys marketingafdeling.

FORCE Technology indsamler og opbevarer personoplysninger. Yderligere information om dine personoplysninger og dine rettigheder fremgår af vores privatlivspolitik.

Servitize.DK er et samarbejde mellem

Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize
© COPYRIGHT 2023 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED