Realisering af quick-wins
Mette Meyer Thuesen understreger, at NIZE equipment er langt fra færdig med nyudviklingen af sine serviceydelser. Nogle ideer er i gang med at blive realiseret, mens andre er lagt til side til senere. Blandt de aktuelle projekter er en ny og mere kundevenlig webshop. Desuden skal staben af serviceteknikere udvides. Målet er på sigt, at have en lokal tekniker i alle de lande virksomheden opererer i.
”Via de kundeinterviews vi lavede, fandt vi også ud af, at der var stor interesse for specialtræning. Det er noget vi gør en del i allerede, men behovet var større end vi troede. Allerede nu tilbyder vi træning i forbindelse med, at vi installerer en ny maskine ude hos kunden. Men kunderne efterspørger avanceret træning af de operatører, der betjener maskinerne”.
NIZE equipment overvejer nu, om man skal tilbyde yderligere træning, ikke ude hos kunden, men hos NIZE equipment selv. Virksomhedens nybyggede domicil på Jernaldervej i Odder rummer et stort showroom med alle undervisnings faciliteter, maskiner og udstyr at træne ved.
Allerede nu arrangeres temadage og events, og disse tilbud kunne vi tænke os at udbygge på en måde, hvor vi tager mere udgangspunkt i kundernes behov. Det kunne f.eks. være en mere avanceret type træning, hvor vi træner operatørerne i at bruge specielle features på maskinerne, software træning, robot træning og meget mere – alt efter hvad kunderne efterspørger.
Test af prototype af IoT-baseret service
Desuden har Mette Meyer Thuesen og hendes kolleger planer om at afprøve et IoT-baseret servicekoncept. De maskiner virksomheden har stående ude hos kunderne kunne f.eks. få monteret en sensor, der følger med i, hvor meget den bliver brugt eller sender en advarsel, hvis maskinen opfører sig usædvanligt og har behov for et eftersyn.
”Vi vil gerne være på forkant og kunne kontakte kunden, når udstyret opfører sig unormalt. Dermed sikrer vi kunden maksimal oppetid på maskinen. Desuden kunne det være spændende at integrere data fra vores maskiner med kundens Business Intelligence system”.
Alt dette kræver ifølge Mette Meyer Thuesen, at de producenter, hvis printere og cuttere NIZE equipment sælger og servicerer, er interesseret i at være med. Og det er de, ikke mindst fordi producenterne regner med at kunne sælge denne type monitoreringsløsninger til kunder i andre lande også.
Øget serviceforretning
I 2019 udgjorde serviceforretningen 9,2 % af NIZE equipments samlede omsætning. Virksomhedens langsigtede mål er at service, med de nye tiltag, skal udgøre en endnu større del af forretningen fremover.