Rømmemaskiner og retrofit
Desuden arbejder Philip Toftegaard Christensen og hans kolleger på servicekoncepter til en anden type af Stenhøjs maskiner, de såkaldte rømmemaskiner. Rømning er en spåntagende proces.
”Denne gang kan vi udvikle service-pakkerne meget hurtigere, fordi vi gennem Transform-projektet er blevet skarpere på, hvilken værdi vi kan tilbyde kunderne”.
En særlig og unik værdi, som kun Stenhøj kan tilbyde sine kunder, er at renovere gamle maskiner og bl.a. opdatere dem med nye, tidssvarende styringer. I Transform-projektet arbejdede man også med denne specielle service, ikke mindst for at udpege de kundegrupper, der havde netop det behov.
”Vi kan renovere kundernes maskiner, men førhen var der ingen der vidste det. Det har ændret sig og nu tilbyder vi komplette opgraderinger, inklusive nye styringer, sliddele og opdatering af maskinerne, så de opfylder de sidste nye sikkerhedskrav. Igen handler det om at flytte serviceforretningen derhen, hvor vi er unikke og kan give kunden mest mulig værdi”.
Og Stenhøj Hydrauliks flirt med serviceinnovation stopper ikke her. Hele Stenhøjs arbejde med serviceinnovation er samlet på et såkaldt ”Transformationskort”, der giver en oversigt over de forskellige etaper på rejsen. Næste mål er udvikling af IoT-baserede servicekoncepter.
”Vi tager ét skridt ad gangen. Når vi har markedsført vores nye servicekoncepter til så mange kunder som muligt begynder vi at kigge på datakommunikation direkte til og fra maskinerne”, forklarer Philip Toftegaard Christensen.
Analytisk tilgang
Her har man besluttet sig for en analytisk tilgang til hele IoT-området. Man vil ud og undersøge, om kunderne er interesseret i konceptet og hvilke stopklodser der eventuelt kan være. F.eks. er det muligt, at nogle af kunderne ikke ønsker at dele sensitive produktionsdata med en maskinleverandør som Stenhøj Hydraulik.
Men ifølge Philip Toftegaard Christensen er der i hvert fald ingen tvivl om, at man internt i Stenhøj gerne vil have adgang til disse data. Både salgs- og udviklingsafdelingen er interesseret i at få mere at vide om, f.eks. hvor meget maskinerne kører. Det er værdifuld viden de kan bruge i deres arbejde.
”Transform-forløbet har givet os masser af godt input at arbejde videre med. Og det har givet god effekt på bundlinjen. Vi har solgt flere serviceaftaler og typisk har de været et nummer større end vi oprindelig regnede med. Vores ledelse har lagt en ambitiøs vækststrategi for de kommende år. Her tror jeg, at vi i serviceforretningen rent procentmæssigt kommer til at følge den vækst, der vil være i vores salg og omsætning fremover”.