CASE

Service sælger maskiner

Stenhøj Hydraulik bygger presser og rømmemaskiner til bl.a. bil- og flyindustrien. Indtil for få år siden havde man ingen serviceafdeling. Et Transform-projekt i regi af Servitize.DK har skærpet virksomhedens serviceydelser. IoT er næste skridt på Stenhøjs service-rejse.

Philip

logo


Virksomheden

Stenhøj Hydraulik

Udfordringen - servitize.dk case

Udfordringen

Virksomhedens serviceydelser skulle udbygges og forfines for at passe bedre til kundernes behov

forløbet - servitize.dk case

Forløbet

Workshops, både fysiske og digitale møder

resultatet - servitize.dk case

Resultatet

Transformations-plan for Stenhøj Hydrauliks serviceudvikling, bl.a. udvikling og salg af servicetilbud tilpasset Stenhøjs portefølje af maskiner, IoT-baserede services og retrofit af gamle maskiner

Udfordringen

Da Philip Toftegaard Christensen for fem år siden blev ansat som service manager fandtes der ikke service hos Stenhøj Hydraulik. Nu er syv af de 35 mand i virksomheden ansat i serviceafdelingen og på tværs af alle dele af virksomheden er der bred forståelse for, at bundlinjen har godt af god service.

”En svensk kunde, der i forvejen havde en af vores pressere, købte forleden en ekstra maskine, netop fordi vi nu kan tilbyde en fast årlig serviceaftale. Service sælger maskiner og det er noget alle i virksomheden nu har fået øjnene op for”, forklarer Philip Toftegaard Christensen.

Han blev oprindelig ansat for at udvikle virksomhedens serviceforretning og var allerede godt i gang. Bl.a. havde han allerede designet en række servicepakker – Basic, Premium og Premium+. De var på vej til at blive lanceret ude hos kunderne, da han læste en artikel om Servitize-projektet i bladet Maskinmesteren.

”Jeg tænkte, at det var lige hvad vi havde brug for. Det er altid godt at få support fra eksperter udefra. Vi har fået rigtig meget ud af Transform-forløbet. Hele huset har flyttet sig undervejs”.

Forløbet

Service tilpasset kundetyper

Delvist hæmmet af corona-restriktioner gennemførte man et antal workshops med deltagelse af medarbejdere fra både salg, produktion og service. Fokus lå på at videreudvikle Stenhøjs servicekatalog og tilpasse serviceydelserne endnu bedre til forskellige kundetyper.

Transform-projektet kunne nemlig dokumentere, at nogle kunder er mere afhængige af Stenhøjs maskiner end andre. Nogle steder stopper en hel produktionslinje, hvis Stenhøj-presseren går i stå. Andre steder kan man godt vente en dag eller to inden serviceteknikeren kommer og reparerer maskinen. Desuden er kundernes behov for service forskelligt, alt efter hvilken type Stenhøj-maskine de har investeret i. Stenhøjs portefølje af metalbearbejdningsmaskiner består både af pressere, rømmemaskiner og specielle bukkemaskiner til produktion af vanger til lastbil-chassiser.

”Vi startede med vores pressere og kontaktede alle vores danske kunder med et tilbud om en fast årlig serviceaftale. Det tilbud har man taget godt imod og nu har vi årsaftaler på 70 pressere. Jeg er sikker på vi får mange flere aftaler i hus, når først corona-restriktionerne hæves og vi kan få lov til at komme ud og besøge kunderne igen”.

”Jeg tænkte, at det var lige hvad vi havde brug for. Det er altid godt at få support fra eksperter udefra. Vi har fået rigtig meget ud af Transform-forløbet. Hele huset har flyttet sig undervejs”.

Resultatet

Rømmemaskiner og retrofit

Desuden arbejder Philip Toftegaard Christensen og hans kolleger på servicekoncepter til en anden type af Stenhøjs maskiner, de såkaldte rømmemaskiner. Rømning er en spåntagende proces.

”Denne gang kan vi udvikle service-pakkerne meget hurtigere, fordi vi gennem Transform-projektet er blevet skarpere på, hvilken værdi vi kan tilbyde kunderne”.

En særlig og unik værdi, som kun Stenhøj kan tilbyde sine kunder, er at renovere gamle maskiner og bl.a. opdatere dem med nye, tidssvarende styringer. I Transform-projektet arbejdede man også med denne specielle service, ikke mindst for at udpege de kundegrupper, der havde netop det behov.

”Vi kan renovere kundernes maskiner, men førhen var der ingen der vidste det. Det har ændret sig og nu tilbyder vi komplette opgraderinger, inklusive nye styringer, sliddele og opdatering af maskinerne, så de opfylder de sidste nye sikkerhedskrav. Igen handler det om at flytte serviceforretningen derhen, hvor vi er unikke og kan give kunden mest mulig værdi”.

Og Stenhøj Hydrauliks flirt med serviceinnovation stopper ikke her. Hele Stenhøjs arbejde med serviceinnovation er samlet på et såkaldt ”Transformationskort”, der giver en oversigt over de forskellige etaper på rejsen. Næste mål er udvikling af IoT-baserede servicekoncepter.

”Vi tager ét skridt ad gangen. Når vi har markedsført vores nye servicekoncepter til så mange kunder som muligt begynder vi at kigge på datakommunikation direkte til og fra maskinerne”, forklarer Philip Toftegaard Christensen.

Analytisk tilgang

Her har man besluttet sig for en analytisk tilgang til hele IoT-området. Man vil ud og undersøge, om kunderne er interesseret i konceptet og hvilke stopklodser der eventuelt kan være. F.eks. er det muligt, at nogle af kunderne ikke ønsker at dele sensitive produktionsdata med en maskinleverandør som Stenhøj Hydraulik.

Men ifølge Philip Toftegaard Christensen er der i hvert fald ingen tvivl om, at man internt i Stenhøj gerne vil have adgang til disse data. Både salgs- og udviklingsafdelingen er interesseret i at få mere at vide om, f.eks. hvor meget maskinerne kører. Det er værdifuld viden de kan bruge i deres arbejde.

”Transform-forløbet har givet os masser af godt input at arbejde videre med. Og det har givet god effekt på bundlinjen. Vi har solgt flere serviceaftaler og typisk har de været et nummer større end vi oprindelig regnede med. Vores ledelse har lagt en ambitiøs vækststrategi for de kommende år. Her tror jeg, at vi i serviceforretningen rent procentmæssigt kommer til at følge den vækst, der vil være i vores salg og omsætning fremover”.

”Denne gang kan vi udvikle service-pakkerne meget hurtigere, fordi vi gennem Transform-projektet er blevet skarpere på, hvilken værdi vi kan tilbyde kunderne”.

Har du spørgsmål til Servitize.DK eller ønsker du at blive kontaktet vedr. deltagelse i et transform-forløb?

Fornavn*
Efternavn*
E-mail*
Firma*
Ja tak, jeg giver hermed mit samtykke til, at FORCE Technology og koncernselskaber må sende mig informations- og markedsføringsmateriale i form af e-mails med nyheder, artikler, cases o.l., samt information om arrangementer, kurser o.l. på vegne af Servitize.dk

Du kan til enhver tid afmelde dig e-mails via links i de e-mails, du modtager, og du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte FORCE Technologys marketingafdeling.

FORCE Technology indsamler og opbevarer personoplysninger. Yderligere information om dine personoplysninger og dine rettigheder fremgår af vores privatlivspolitik.

Servitize.DK er et samarbejde mellem

Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize.DK
© COPYRIGHT 2019 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED