Få styr på strategien med 5 trin

Hvis din organisation mangler hjælp til strategiarbejdet, får du den her. En ny praksisguide fra CBS sætter aktuelle rammer for arbejdet og guider gennem processen til et resultat, der er klart og enkelt at forstå og kommunikere.

Strategiarbejde behøver ikke være uoverskueligt eller kaotisk. Det beviser praksisguiden ‘What is Your Strategy? How to Put Your Strategic Thinking onto a Single Strategy Poster’, der er skrevet af Carsten Lund Pedersen og Thomas Ritter, CBS. Praksisguiden giver en kort men omfattende vejledning i at fastlægge, diskutere og udvikle en organisations strategi. Den tager udgangspunkt i velunderbygget og etableret teori og metode på området for strategiudvikling, men i en tilpasset udgave, der tager højde for den virkelighed, verden befinder sig i nu med efterdønningerne fra COVID-19 og en krig i Ukraine.

Praksisguidens metode ender ikke med en mangesidet strategi, som skal stå på en hylde på ledelsesgangen – tværtimod. Hensigten er, at resultatet af arbejdet er forståeligt og klart nok til at blive opsummeret og kommunikeret tydeligt på en ‘Stratefy Poster’ eller i en opdatering på sociale medier, så det simpelt kan deles med medarbejdere og interessenter.

De 5 P’er

Praksisguiden introducerer 5 omdrejningspunkter for en organisations strategiudvikling – de 5 P’er.

  • Position
  • Perspektiv
  • Plan
  • Projekter
  • Parathed

Hvert område introduceres og forklares med tekst, hjælpsom grafik og – hvor det er relevant – med underområder. Områderne bliver belyst og forklaret med eksempler, der tager udgangspunkt i erhvervslivet og omfatter virksomheder som Ørsted, Mærsk, Novo Nordisk og Bang & Olufsen.

Praksisguidens klare spørgsmål og letanvendelige skemaer gør det nemt at definere eller fastsætte en organisations P’er i dag, om 5 år og om 10 år, hvilket anskueliggør den strategiske udvikling på en konkret og håndgribelig facon. Desuden lægger praksisguiden op til, at man i samme omgang identificerer potentielle trusler mod den konkrete udvikling på hvert punkt.

Nem at formidle og forstå

Når de 5 P’er er blevet tager under behandling, gør praksisguiden det muligt at fremstille en destilleret udgave af arbejdet i form en ‘Strategy Poster’. Praksisguiden indeholder en konkret skabelon for den ‘Strategy Poster’, der giver mulighed for at indføje pointerne fra sin virksomheds 5 P’er, og dermed skabe netop den oversigt, som er målet.

Derudover indeholder praksisguiden også en udfyldt version af skabelonen i form af en ‘Strategy Poster’ for energiselskabet Ørsted, der illustrerer, hvordan strategiudvikling med de 5 P’er fungerer.

Få styr på strategien med 5 trin

Carsten Lund Pedersen, Thomas Ritter

Department of Strategy and Innovation

Praksisguiden giver en kort men omfattende vejledning i at fastlægge, diskutere og udvikle en organisations strategi.

Få nyt fra Servitize.DK-projektet og bliv klogere på servitization

Servitize.DK finansieres af

Industriens Fond støtter servitize.dk

Servitize.DK er et samarbejde mellem

Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize.DK
© COPYRIGHT 2019 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED