Sådan segmenterer du dine kunder i en digitaliseret verden
Digitaliseringen giver danske virksomheder datadrevne vækstmuligheder. Men skal en virksomhed realisere dem, kræver det forbedret indsigt i kundernes behov. Denne praksisguide fra CBS hjælper din virksomhed med at opnå netop det.
Få den nødvendige indsigt
Digitaliseringen har ikke kun massive konsekvenser for virksomheders teknologi og produktion. Den påvirker også i stort omfang virksomhedernes kundeunivers. For med digitaliseringen er det ikke kun relevant at have data om kunden med henblik på at optimere relationen – den giver også mulighed for at tilbyde nye tjenester og udvikle nye forretningsmodeller, hvor man tilbyder data og databaserede ydelser til kunden. Men det kan være en udfordring at gøre de muligheder til virkelighed. CBS har identificeret manglende kundesegmentering og manglende indsigt i kundebehov som en af de største barrierer for virksomhederne i den forbindelse. For at overkomme det har CBS udviklet DataKunde-værktøjet, som på en enkel måde bliver introduceret i praksisguiden “Fra kundedata til datakunde”.
Begreber og brugbare øvelser
Med udgangspunkt i en dansk virksomhed, der med datadrevet tilgang har forandret sit kundeunivers, fremviser praksisguiden de forskellige trin i DataKunde-værktøjet. Praksisguiden er lettilgængelig, praksisnær og indeholder også øvelser, der med fordel kan anvendes i virksomheder, som ønsker at anvende værktøjet. Praksisguiden introducerer begreberne kundegrupper, kundetyper, kunderoller og kundescener til at segmentere kunder. Tilsammen beskriver de en virksomheds markedspladser, hvor kampen om kunderne står – og som er afgørende for virksomhedens succes. For hvert begreb indeholder praksisguiden også flere refleksionsspørgsmål, der hjælper med at gøre det klart, hvordan digitaliseringen påvirker virksomhedens kunder på det enkelte område, hvordan det kan påvirke virksomhedens forretningsmodel, og hvilke muligheder det giver.
Styrk evnen til datagenereret forretningsudvikling
Med baggrund i din virksomheds svar er det muligt at få overblik over, bl.a. hvilke kundegrupper der skal satses på i den datadrevne vækst, hvilke markedspladser virksomheden står stærkt eller mindre stærkt på, og hvor man derfor med fordel kan målrette sin indsats. Praksisguiden, de forskellige trin i DataKunde-værktøjet og de medfølgende spørgsmål kan f.eks. anvendes på en workshop i en virksomhed, der ønsker at blive klogere på området for datagenereret forretningsudvikling og på den nødvendige kundesegmentering.
Thomas Ritter, Department of Strategy and Innovation
Henrik Andersen, Andersen&Partners
Praksisguiden gør det muligt at få overblik over, hvilke kundegrupper der skal satses på i den datadrevne vækst.