Gør status over din PSD-integration

Hvor langt er din organisation i forhold til at integrere produkter, services og data i værdifulde løsninger til jeres kunder? Få hjælp til at gøre status og komme godt videre med en ny praksisguide fra CBS.

Det er sundt at standse op, få overblik og gøre status nu og da. Det gælder på alle områder, og især inden for digitalisering, servitization og integrationen mellem produkter, services og data (PSD-integration) i ens forretning. For selvom udviklingen inden for teknologi og forretningsmodeller går hurtigere end nogensinde, og selvom PSD-integration uden tvivl skaber konkurrencefordele og bedre forretning for dem, der gør det bedst, er det nødvendigt med selvindsigt og refleksion, hvis det skal lykkes at skabe helstøbte og integrerede løsninger til kunderne. Derfor har en række forskere fra CBS sammensat praksisguiden ‘How Integrated Are Products, Services and Data in Your Business’. Den retter sig mod ledere og beslutningstagere i danske virksomheder, og den indeholder nyttige værktøjer til at analysere og reflektere over ens virksomheds udvikling, når det kommer til integrationsstrategier og initiativer.

Overblik og indsigt

Praksisguiden hjælper med overblikket ved at fokusere på fire områder hos en virksomhed. Hvert område er suppleret med nøglespørgsmål, man som leder kan stille sig selv, samt overskuelige skemaer, som man kan udfylde for at skabe et bedre overblik. De fire områder omfatter:

  • Projekter inden for servitization og digitalisering
  • Graden af PSD-integration i forretningen
  • Typiske veje til integration
  • Barrierer for integration

De bliver perspektiveret med viden fra forskernes undersøgelser, og man får indsigt i en række af deres centrale læringspunkter. F.eks. foregår udviklingen inden for digitalisering og servitization typisk i to forskellige afdelinger i en virksomhed uafhængig af hinanden. Og PSD-integration kræver, at man kan kombinere og udvikle produkter, services og data internt i virksomheden.

Bliv klædt bedst muligt på til fremtiden

Især afsnittet om barrierer er anvendelig læsning. Det identificerer de typiske udfordringer i forhold til at opnå PSD-integration, nemlig:

  • Lav inspiration og mangel på ideer
  • Svag strategi og mangel på retning
  • Svag forretningsmodel og mangel på klar operationsmodel
  • Svag pricing-model og manglende evne til at få sin del af fortjenesten

Men afsnittet opstiller også de ideelle løsninger, man som virksomhed og leder kan finde frem, når man møder udfordringerne.

Hvert afsnit bliver afsluttet med skarpe refleksionsspørgsmål, som lederne af en virksomhed kan stille sig selv, for at analysere status og få dybere indsigt i virksomhedens udvikling og rejse mod PSD-integration. Dermed er man klædt bedst muligt på til at føre udviklingen videre i den rigtige retning.

PSD-integration

Thomas Frandsen, Juliana Hsuan, Carsten Lund Pedersen, Jawwad Raja, Thomas Ritter

Department of Operations Management, Department of Strategy and Innovation

PSD-integration skaber konkurrencefordele og bedre forretning, men det er nødvendigt med selvindsigt og refleksion, hvis det skal lykkes.

Få nyt fra Servitize.DK-projektet og bliv klogere på servitization

Servitize.DK finansieres af

Industriens Fond støtter servitize.dk

Servitize.DK er et samarbejde mellem

Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize.DK
© COPYRIGHT 2019 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED