Sådan overskuer du udviklingen af forretningsmodeller i en PSD-tid

Når ens produkt suppleres med servicer og digitale elementer (PSD), bliver udviklingen af forretningsmodeller kompleks. Med en modulær tilgang bliver det nemmere, og den kan man blive klogere på i en ny praksisguide fra Julian Hsuan, CBS.

Mange produktionsvirksomheder i Danmark fokuserede allerede inden corona-pandemien på at udbygge udbuddet af digitale ydelser i forlængelse af deres produkter. Og den udvikling har kun taget endnu mere fart under pandemien. En af de store udfordringer for virksomheder på rejsen mod en virkelighed, hvor produkter, service og digitale ydelser (PSD) går hånd i hånd, er at tilrette deres forretningsmodel og udviklingen af samme for at sikre, at virksomheden er konkurrencedygtig. For det er vanskeligt at finde frem til, hvordan man udmønter sin strategi på PSD-området, og hvilken kurs man skal lægge. Det kan man få hjælp til med den nye praksisguide ‘Product + Service + Digital Systems Integration: Configuring Offerings for Business Model Innovation’ skrevet af Julian Hsuan, CBS.

Modulær tilgang giver overblik

Udfordringen er, at kombinationen af produkt, service og digital gør udviklingen af forretningsmodeller og de løsninger, man bringer på markedet, endnu mere kompleks. For at gøre det mere overskueligt introducerer praksisguiden en modulær tilgang, hvor hvert område (produkt, service, digital) karakteriseres og vurderes separat. Praksisguiden illustrerer, hvordan man gør det, og hvad man skal se efter i den forbindelse, og den kommer med gode og genkendelige eksempler for hvert område. Med den modulære tilgang får man et begrebsapparat, der kan bruges til at anskue enkeltelementerne i en PSD-løsning.

Med de forskellige karakteristika for de enkelte områder opstiller praksisguiden otte forskellige konfigurationer på PSD-området, der hver har varierende grad af enten innovation eller standardisering. De otte konfigurationer giver et rammeværk for at forstå og håndtere udviklingen af forretningsmodeller i en virksomhed, og de kan tjene som både mål i sig selv og som trædesten i den strategiske rejse mod den konfiguration, man ønsker at opnå på kort, mellemlang eller lang sigt.

Planlæg og afsæt ressourcer

Med den modulære tilgang og det overblik, den giver, bliver arbejdet med forretningsmodeller på området for PSD betydeligt mere overskueligt. Overblikket gør det muligt at planlægge den strategiske rejse, som en virksomhed, der arbejder med PSD, begiver sig ud på. Det gør det også mere klart, hvilke kompetencer og ressourcer de forskellige konfigurationer kræver i virksomheden, og det giver anledning til at overveje, om ens virksomhed har dem, eventuelt vil anskaffe dem og hvordan. Sidst, men ikke mindst opstiller praksisguiden en række centrale spørgsmål, som man med fordel kan stille sig selv, når ens virksomhed begynder at udvikle  PSD-forretningsmodeller, og som er værdifulde at vende tilbage til og holde sig for øje i udviklingen.

forside

Juliana Hsuan

Department of Operations Management

Kombinationen af produkt, service og digital gør udviklingen af forretningsmodeller mere kompleks. For at gøre det mere overskuelig introducerer praksisguiden en modulær tilgang.