Innovationskonference

REPORTAGE

Service er det nye sort

Service er det nye sort – det siger de kloge. Men hvad mon din økonomichef siger, når du som direktør eller bestyrelsesformand banker på døren til hans kontor og fortæller ham, at kunden nu ikke længere skal betale for de maskiner din virksomhed sælger ved levering? I stedet skal der betales for de timer maskinen er i brug eller for det antal emner den producerer. Mon ikke økonomichefen vil blive en anelse bekymret? Skal vi nu gøre vores omsætning afhængig af kundens omsætning? Og hvordan skal sådan en afregning i det hele taget foregå rent praktisk?

Mange dilemmaer blev lagt frem, da 40+ deltagere og tre oplægsholdere mødtes til Servitize.DKs minikonference om serviceinnovation hos FORCE Technology i Hørsholm mandag 2. marts.
For én ting er, at vi hurtigt kan blive enige om, at service-økonomien generelt er i kraftig stigning. Men det er ikke uden udfordringer for små og mellemstore produktionsvirksomheder at springe om bord på service-toget. Rejsen kan meget vel føre til øget omsætning, styrkede kunderelationer, indfrielse af digitaliseringspotentialer etc., men vejen derhen er ikke ligetil.

Formiddagens program bød på to oplæg fra erhvervslivet og et fra forskningen. Tilsammen gav de et præcist og nuanceret billede af udfordringer og muligheder i at udvikle forretningsmodeller, der kobler serviceløsninger sammen med produktkøb.

Henrik Blach, FORCE Technology, Projektleder, Servitize.dk
Henrik Blach

Projektleder, Servitize.DK
FORCE Technology