Få inspiration til virksomhedens servitization-strategi

Er der brug for et bedre grundlag til at beslutte, hvilken strategi og tilgang til servitization, der er den rette? Praksisguiden ’Survey of the Danish Servitization Landscape’ fra CBS giver et inspirerende overblik over den danske udvikling på området og hjælper med at finde den rette strategi.

Hvordan vælger man servitization-strategi?

Servitization er på vej, og udviklingen vil få stor betydning for danske produktionsvirksomheder. Men det kan være vanskeligt at vurdere, hvilken strategi man skal lægge, når man bevæger sig ind på nyt land i form af at udbyde services. Praksisguiden ‘Survey of the Danish Servitization Landscape: Service Performance and Service Strategies’ fra CBS har undersøgt serviceudbuddet blandt 143 danske produktionsvirksomheder. Den viser

  • at virksomhederne er begyndt at fokusere mere på services,
  • at de tilbyder en lang række services,
  • og at omsætningen fra services vokser.

Med guiden i hånden får man også et overblik over, hvilke services virksomhederne udbyder i dag, som man kan lade sig inspirere af.

6 servicekategorier

Praksisguiden inddeler de mange forskellige services i seks kategorier

  • Customer service: Basale services – f.eks. installation og transport
  • After-sales service: Services efter salget – f.eks. kundesupport
  • R&D-orienterede service: Services til forskning og udvikling hos kunden – f.eks. test, simulering og optimering
  • Maintenance service: Services til vedligehold af produktet – f.eks. servicekontrakter
  • Operational services: Service til håndtering af oppetid og brug – f.eks. den daglig drift af produktet
  • Smart services: Services, der drager nytte af ny teknologi – f.eks. fjernovervågning af produkterne og software-opdateringer.

Praksisguiden viser desuden, hvor stor en andel af de serviceudbydende produktionsvirksomheder der er repræsenteret inden for hver kategori.

hvilke typer services udbyder danske virksomheder?

Fordelingen af services på de seks overordnede kategorier – hvilken procentdel af de undersøgte virksomheder udbyder services indenfor de nævnte kategorier

Rapport: Survey of the Danish Servitization Landscape

Juliana Hsuan, Thomas Frandsen & Jawwad Raja

Department of Operations Management, CBS

Værdifuld inspiration

For en virksomhed, der skal påbegynde sin servitization-rejse, er her værdifuld inspiration at hente til servicestrategien. Har man f.eks. ambitioner om at udbyde after-sales service er der i praksisguiden mulighed for at blive klogere på, hvilke konkrete services på området, der allerede er udbredt, og som man derfor kan søge viden om og lade sig inspirere af. Man kan også se, hvilke services inden for de enkelte kategorier, der er mindre udbredte, og hvor man derfor har mulighed for at udvikle services og skabe sig en forretning.

> Læs hele praksisguiden her

For en virksomhed, der skal påbegynde sin servitization-rejse, er her værdifuld inspiration at hente