Viden og inspiration

Få inspiration, baggrundsviden og værktøj til din servicerejse.

Artikel

Sådan vælger du den rigtige servicetype til din forretning

Leverer du, hvad dine kunder egentlig efterspørger? Kunder i alle typer af produktionsvirksomheder forventer i stigende grad, at de produkter, de køber, understøttes af serviceydelser – eller måske endda helt erstattes af andre købsmodeller.

Læs mere om forskellige servicetyper og få konkrete eksempler på implementering af serviceløsninger i danske virksomheder, udviklet med udgangspunkt i kundernes behov og med forankring i virksomhedernes strategi.

> Læs artiklen

> Read in english

4 servicetyper - efter Ulaga og Reinatz 2011

Artikel

Kan alle fremstillingsvirksomheder få noget ud af at arbejde med strategisk serviceudvikling?

Servitization er en strategi, og en strategi er en måde at konkurrere på. Og før du begynder på at udvikle en servitization-strategi, bør du spørge dig selv, om du kan, om du vil, og om der er behov for det.

Hvis svaret på disse spørgsmål er ja, er det næste, og måske vigtigste spørgsmål:

  • Skal jeg?

Christer Karlsson, professor på CBS, giver i denne artikel en række indspark til, hvad servitization er og hvordan man man kan tænke over det.

> Læs artiklen (på engelsk)

Podcast

Gør service til en god forretning

Tænk, hvis man som produktionsvirksomhed kunne flytte sin serviceafdeling fra at være et nødvendigt onde til en ganske indbringende forretning. Og det kan man faktisk. 

I denne podcast fortæller professor René Chester Goduscheit, professor på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi på Aarhus Universitet, hvad servitization er, hvordan det kan anvendes i praksis, og hvad det kræver af en virksomhed at skifte fokus fra produktion og service som adskilte dele til en samlet forretningsmodel.

> Hør podcasten

Rene Chester Goduscheit servitize.dk podcast
IoT og servitization guideline brochure

Guidelines

IoT og servitization

Få en introduktion til, hvordan man kan anvende Internet of Things (IoT) i udvikling og implementering af servitization-initiativer.

Læs, hvordan bl.a. CC Jensen og John Deere har grebet implementering af IoT i deres servicetilbud an.

Disse guidelines er udviklet af IdemoLab i samarbejde med FORCE Technology

> Download guidelines

Artikel

Tre myter om medarbejderautonomi

Carsten Lund Pedersen, lektor på CBS og ekspert i B2B-digitalisering og medarbejderes selvbestemmelse, har skrevet en artikel til “European Business Review” om netop medarbejderautonomi.

Medarbejderautonomi en voksende tendens indenfor ledelse, men mange brancher formår ikke at implementere medarbejdereautonomi med succes og drage fordel af det. Artiklen afdækker 3 myter om medarbejdernes autonomi og giver løsninger, der kan bruges, når det kommer til at tackle autonomi på arbejdspladsen.

“The bottom line is that autonomy is too important to be misunderstood or mismanaged”

> Læs “The 3 Myths of Employee Autonomy” (på engelsk)

3 myter om medarbejdernes autonomi figur

Kilde: www.europeanbusinessreview.com/the-3-myths-of-employee-autonomy/

Profitabel service kræver investeringer

Artikelserie

Servitization

Magasinet ‘Maskinmesteren’ har udgivet en artikelserie om servitization og serviceudvikling. Artiklerne komme omkring de mange muligheder og udfordringer der er ved at arbejde strategisk med udvikling af serviceydelser for industrivirksomheder

> Skab vækst med mere service

Mange virksomheder vil gerne koble produkter og service. Nu tilbydes 130 virksomheder at deltage i Servitize.dk, som bevilger 80 gratis konsulenttimer til at udvikle nye kommercielle servicekoncepter.

> CC Jensen udvikler ny online-overvågning

Maskinmester Sune Lysgaard-Hansen er servicechef hos oliefilterproducenten CC Jensen, som har udviklet ny teknologi og et nyt online-servicekoncept, der overvåger oliekvaliteten i realtid.

> Profitabel service kræver investeringer

To tredjedele af virksomheder tjener penge på serviceydelser, mens en tredjedel af adspurgte virksomheder tilsyneladende ikke er lykkedes med at skabe en profitabel serviceforretning.

> Maskinmestre skal udvikle nye servicekoncepter

Servitize.dk-projektet tilbyder små og mellemstore virksomheder 80 gratis konsulenttimer til at udvikle nye servicekoncepter efter sparring med konsulenter fra FORCE Technology og Teknologisk Institut.

Få nyt fra Servitize.DK-projektet og bliv klogere på servitization

Fornavn*
Efternavn*
E-mail*
Firma*
Ja tak, jeg giver hermed mit samtykke til, at FORCE Technology og koncernselskaber må sende mig informations- og markedsføringsmateriale i form af e-mails med nyheder, artikler, cases o.l., samt information om arrangementer, kurser o.l. på vegne af Servitize.dk

Du kan til enhver tid afmelde dig e-mails via links i de e-mails, du modtager, og du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte FORCE Technologys marketingafdeling.

FORCE Technology indsamler og opbevarer personoplysninger. Yderligere information om dine personoplysninger og dine rettigheder fremgår af vores privatlivspolitik.

Servitize.DK er et samarbejde mellem

Servitize.DK finansieres af

Industriens Fond støtter servitize.dk
Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize.DK
© COPYRIGHT 2019 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED