Viden og cases

Få inspiration, baggrundsviden og værktøj til din servicerejse.

Rene Chester Goduscheit servitize.dk podcast

Podcast

Gør service til en god forretning

Tænk, hvis man som produktionsvirksomhed kunne flytte sin serviceafdeling fra at være et nødvendigt onde til en ganske indbringende forretning. Og det kan man faktisk. 

I denne podcast fortæller professor René Chester Goduscheit, professor på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi på Aarhus Universitet, hvad servitization er, hvordan det kan anvendes i praksis, og hvad det kræver af en virksomhed at skifte fokus fra produktion og service som adskilte dele til en samlet forretningsmodel.

> Hør podcasten

Artikel

Tre myter om medarbejderautonomi

Carsten Lund Pedersen, lektor på CBS og ekspert i B2B-digitalisering og medarbejderes selvbestemmelse, har skrevet en artikel til “European Business Review” om netop medarbejderautonomi.

Medarbejderautonomi en voksende tendens indenfor ledelse, men mange brancher formår ikke at implementere medarbejdereautonomi med succes og drage fordel af det. Artiklen afdækker 3 myter om medarbejdernes autonomi og giver løsninger, der kan bruges, når det kommer til at tackle autonomi på arbejdspladsen.

“The bottom line is that autonomy is too important to be misunderstood or mismanaged”

> Læs “The 3 Myths of Employee Autonomy” (på engelsk)

3 myter om medarbejdernes autonomi figur

Kilde: www.europeanbusinessreview.com/the-3-myths-of-employee-autonomy/

Becoming a Solution Provider: Integrating in the Customer Process - CBS practitioners Guide

Rapport

Sådan øger du omsætning og overskud med servitization

Servitization kan drive omsætningen og overskuddet i vejret. Men det kræver omfattende forandringer af både forretningsmodellen og kulturen. Det viser rapporten ‘Becoming a solution provider: Integrating in the customer process’ fra CBS.

Læs rapporten, og bliv klogere.

> Læs introduktion til rapporten

> Download rapporten

Artikel

Sådan vælger du den rigtige servicetype til din forretning

Leverer du, hvad dine kunder egentlig efterspørger? Kunder i alle typer af produktionsvirksomheder forventer i stigende grad, at de produkter, de køber, understøttes af serviceydelser – eller måske endda helt erstattes af andre købsmodeller.

Læs mere om forskellige servicetyper og få konkrete eksempler på implementering af serviceløsninger i danske virksomheder, udviklet med udgangspunkt i kundernes behov og med forankring i virksomhedernes strategi.

> Læs artiklen

> Read in english

4 servicetyper - efter Ulaga og Reinatz 2011

Case

Bramidan A/S

Hør Henrik Dueholm Madsen, direktør hos Bramidan A/S, fortælle, hvordan Bramidan arbejder med at udvikle deres serviceforretning.

Vi er for alvor virkelig begyndt at gå fra en almindelig serviceforretning, hvor man er der en gang om året, til at lave det fundstændig behovsbaseret

Henrik beskriver Bramidans servicerejse og de muligheder IoT, systematisk dataindsamling og- analyse og tæt kundedialog giver for individuelt tilpassede serviceprodukter.

Guidelines

IoT og servitization

Få en introduktion til, hvordan man kan anvende Internet of Things (IoT) i udvikling og implementering af servitization-initiativer.

Læs, hvordan bl.a. CC Jensen og John Deere har grebet implementering af IoT i deres servicetilbud an.

Disse guidelines er udviklet af IdemoLab i samarbejde med FORCE Technology

> Download guidelines

IoT og servitization guideline brochure

Case

Viking Life-Saving Equipment A/S

Hør Henrik Helsinghof, Director, Agreement Sales hos VIKING Life-Saving Equipment A/S, fortælle, hvordan Viking arbejder med strategisk serviceudvikling og servitization.

“Det er en helt anden type virksomhed, vi pludselig skal drive, hvor servicen bliver det, der er i centrum”

Henrik beskriver den servicerejse, Viking har været på og taler om, hvordan virksomhed og kunder er kommet tættere på hinanden i processen.

Få nyt fra Servitize.DK-projektet og bliv klogere på servitization

Fornavn*
Efternavn*
E-mail*
Firma*
Ja tak, jeg giver hermed mit samtykke til, at FORCE Technology og koncernselskaber må sende mig informations- og markedsføringsmateriale i form af e-mails med nyheder, artikler, cases o.l., samt information om arrangementer, kurser o.l. på vegne af Servitize.dk

Du kan til enhver tid afmelde dig e-mails via links i de e-mails, du modtager, og du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte FORCE Technologys marketingafdeling.

FORCE Technology indsamler og opbevarer personoplysninger. Yderligere information om dine personoplysninger og dine rettigheder fremgår af vores privatlivspolitik.

Servitize.DK er et samarbejde mellem

Servitize.DK finansieres af

Industriens Fond støtter servitize.dk
Sitet www.servitize.dk er udviklet af og drives af FORCE Technology på vegne af Servitize.DK
© COPYRIGHT 2019 FORCE TECHNOLOGY, ALL RIGHTS RESERVED